Sunday, March 5, 2017

Rindu

Semalam aku ada pergi dengar ceramah daripada seorang ustazah ni. Seriously, sepanjang ceramah yang dalam sejam lebih tu aku asyik tahan nangis ja,

Bukan sebab sentap ke, taubat ka .. haha. Tapi, bila aku dengar ceramah dari ustazah yang bekerja sebagai guru tu ...

Aku rasa rindu sangat. Rindu dengan suasana kita dengar ceramah kat sekolah dulu. Lagi-lagi yang pi ceramah tu perempuan ja. Lagilah aku rindu.

Rasa bertuahnya sebab dapat sekolah kat sana dulu. Rasa bertuah dapat belajaq dengan ustaz, ustazah dan cikgu-cikgu kita dulu. Rasa bertuah kita ni ada ilmu yang lebih dari orang. Rasa bertuah dapat sekolah sesama perempuan ja.

Dulu (dan sekarang pun ada lagi) aku sangatlah cemburu dengan kawan-kawan aku yang sambung belajaq kat sekolah. Bila tengok gambaq ja, ... WAH.. seronokya diorang. Lagi, yang ambik bidang agama, lagilah rasa ,,, weyh.. bestnya belajaq benda-benda macam ni.

Masa ceramah tu la aku sedar dah lama sangat aku tak pernah dengar ceramah oleh seorang guru sekolah. Selalu pun mesti pensyarah ja yang bagi. Bukan nak kata guru ni lebih baik daripada pensyarah, tapi sebab aku perasan .. cikgu sekolah ni bila bercakap, dia seolah-olah menganggap kita macam anak murid dia. Anak yang muda-muda lagi. Lembut sangat bahasa.

Lain dengan penceramah ataupun senang kata mostly pensyarah uni. Mereka kalau bercakap dengan kita not as anak murid tapi as orang muda, mahasiswa la, dewasa la. Haaa.. macam kita sama standard dengan dia tapi dia tinggi sikit. Memang la best tapi ..... . Haha.

Mungkin sebab aku rindu diri aku yang dulu. Yang yakin aku ada ilmu. Tapi sekarang, semua ilmu dah keciciran sepanjang jalan.

No comments:

Post a Comment